


Motocykle a od nich odvodené vozidlá L
- L1e – malý dvojkolesový motocykel do 50 ccm a do 45 km/h
- L2e – malý trojkolesový motocykel do 50 ccm a do 45 km/h
- L3e – dvojkolesový motocykel nad 50 ccm a nad 45 km/h
- L4e – motocykel s postranným vozíkom nad 50 ccm a nad 45 km/h
- L5e – motorová trojkolka so symetricky usporiadanými kolesami nad 50 ccm a nad 45 km/h
- L6e – štvorkolka do 50 ccm, do 45 km/h a do 350 kg prevádzkovej hmotnosti
- L7e – štvorkolka nad 50 ccm, nad 45 km/h a do 550 kg prevádzkovej hmotnosti
Vozidlá na prepravu osôb M
- M1 – osobné vozidlo, max. 8 miest na sedenie okrem miesta pre vodiča
- M2 – autobus do 5 000 kg, viac ako 8 miest na sedenie okrem miesta pre vodiča
- M3 – autobus nad 5 000 kg, viac ako 8 miest na sedenie okrem miesta pre vodiča
- M1G – osobné terénne vozidlo
- M2G – malý terénny autobus
- M3G – terénny autobus
Vozidlá na prepravu nákladov N
- N1 – nákladné do 3 500 kg najväčšej prípustnej hmotnosti
- N2 – nákladné nad 3 500 kg a do 12 000 kg najväčšej prípustnej hmotnosti
- N3 – nákladné nad 12 000 kg najväčšej prípustnej hmotnosti
- N1G – nákladné terénne vozidlo
- N2G – nákladné terénne vozidlo
- N3G – nákladné terénne vozidlo
Prípojné vozidlá O
- O1 – prípojné vozidlá do 750 kg najväčšej prípustnej hmotnosti
- O2 – prípojné vozidlá nad 750 kg a do 3 500 kg najväčšej prípustnej hmotnosti
- O3 – prípojné vozidlá nad 3 500 kg a do 10 000 kg najväčšej prípustnej hmotnosti
- O4 – prípojné vozidlá nad 10 000 kg najväčšej prípustnej hmotnosti
Traktory T
- T1,T2,T3,T4,T4.1,T4.2,T4.3,T5 – kolesový traktor
Traktory C
- C1,C2,C3,C4,C4.1,C5 – pásový traktor
Pracovné stroje S
- Sa1 – ťahaný vymeniteľný stroj za traktor, súčet max. hm. na nápravy do 3,5 t a max. rýchlosť do 40 km/h
- Sb1 – ťahaný vymeniteľný stroj za traktor, súčet max. hm. na nápravy do 3,5 t a max. rýchlosť nad 40 km/h
- Sa2 – ťahaný vymeniteľný stroj za traktor, súčet max. hm. na nápravy nad 3,5 t a max. rýchlosť do 40 km/h
- Sb2 – ťahaný vymeniteľný stroj za traktor, súčet max. hm. na nápravy nad 3,5 t a max. rýchlosť nad 40 km/h
Prípojné vozidlá traktorov R
- Ra1 – prípojné vozidlo za traktor, súčet max. hm. na nápravy do 1 500 kg
- Rb1 – prípojné vozidlo za traktor, súčet max. hm. na nápravy do 1 500 kg
- Ra2 – prípojné vozidlo za traktor, súčet max. hm. na nápravy nad 1 500 kg a do 3 500 kg
- Rb2 – prípojné vozidlo za traktor, súčet max. hm. na nápravy nad 1 500 kg a do 3 500 kg
- Ra3 – prípojné vozidlo za traktor, súčet max. hm. na nápravy nad 3 500 kg a do 21 000 kg
- Rb3 – prípojné vozidlo za traktor, súčet max. hm. na nápravy nad 3 500 kg a do 21 000 kg
- Ra4 – prípojné vozidlo za traktor, súčet max. hm. na nápravy nad 21 000 kg
- Rb4 – prípojné vozidlo za traktor, súčet max. hm. na nápravy nad 21 000 kg
PS – pracovný stroj samohybný, PN – pracovný stroj nesený
Definície pojmov
- Alternatívny pohon – možnosť chodu motora na viac druhov paliva (napr. benzín, plyn).
- Predstih zážihu – hodnota, o ktorú okamih zážihu predchádza okamih, kedy piest dosahuje svoju hornú úvrať.
- Voľnobeh motora – chod motora bez odberu krútiaceho momentu na hnacie kolesá vozidla, pri ktorom je škrtiaca klapka v polohe zodpovedajúcej otáčkam voľnobehu (akcelerátor v polohe voľnobehu) a v činnosti nie sú, okrem systému voľnobehu, žiadne iné prídavné zariadenia na obohatenie zmesi, najmä pre štart. Prevodovka je v stave neutrál, spojka je zapnutá. Teplota oleja motora je vyššia ako 60 °C alebo teplota chladiacej kvapaliny (pri suchej kľukovej skrini) je vyššia ako 80 °C.
- Výrobcom určený voľnobeh motora sa rozumie voľnobeh motora s výrobcom motora určenými hodnotami parametrov:
- prevádzkovou teplotou oleja motora alebo chladiacej kvapaliny motora
- otáčkami voľnobehu
- uhlom zopnutia kontaktov kontaktného prerušovača zapaľovacej sústavy motora
- uhlom predstihu zapaľovania motora
- objemovou koncentráciou oxidu uhoľnatého (CO) a nespálených uhľovodíkov (HC) vo výfukových plynoch motora
- Zvýšené otáčky motora – zvýšené otáčky nezaťaženého motora určené pre kontrolu činnosti zapaľovacej sústavy.
- Emisný systém – výfuková sústava spaľovacieho motora vozidla bez zariadenia na dodatočné znižovanie škodlivín v emisiách z výfuku alebo výfuková sústava spaľovacieho motora vozidla so zariadením na dodatočné znižovanie škodlivín v emisiách z výfuku, pri ktorom príprava zmesi nie je riadená v závislosti od obsahu voľného kyslíka vo výfukových plynoch (nezdokonalený emisný systém).
- Dymivosť – optický efekt sprevádzajúci emisiu pevných, kvapalných a plynných nečistôt rozptýlených vo výfukových plynoch vznetového motora.
- Dymomer – meradlo, ktoré vyhodnocuje optické vlastnosti výfukového plynu meraním opacity.
- Maximálne otáčky – otáčky nezaťaženého motora, dosiahnuté pri úplnom stlačení pedála akcelerácie.
- Opacita – fyzikálna vlastnosť, charakterizujúca optickú pohltivosť prostredia, vyjadrená hodnotou súčiniteľa absorpcie.
Popisuje ju Beer-Lambertov zákon
F = F0 . e-kL
kde L je účinná dĺžka dráhy svetelných lúčov
F0 je dopadajúci svetelný tok
F je vystupujúci svetelný tok
k je súčiniteľ absorpcie svetla [m-1] - Otáčky voľnobehu – otáčky nezaťaženého motora pri uvoľnenom pedáli akcelerácie.
- Rozptyl – rozdiel medzi maximálnou a minimálnou vyhodnocovanou hodnotou súčiniteľa absorpcie.
- xL [m-1] – korigovaný súčiniteľ absorpcie stanovený pri homologizačnej skúške podľa požiadaviek predpisu EHK č. 24 (resp. smernice EÚ č. 72/306).
- Prvé prihlásenie do evidencie
- Pod prvým prihlásením vozidla do evidencie sa na účely tejto vyhlášky rozumie dátum prvého pridelenia evidenčného čísla v Slovenskej republike alebo v inom štáte, ktorý sa spravidla vyznačuje v Technickom preukaze vozidla. Ak sa tento dátum nedá zistiť, ale známy je rok výroby vozidla, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje 1. júl roku výroby vozidla.
- Ak sa rok prvého prihlásenia vozidla do evidencie v Slovenskej republike uvedený v Technickom preukaze nezhoduje s rokom výroby vozidla, pričom medzi rokom výroby vozidla a rokom prvého prihlásenia vozidla do evidencie je rozdiel väčší ako 12 mesiacov, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje 1.júl roku výroby vozidla.
- Ak rok výroby vozidla nie je známy, považuje sa zaň modelový rok vozidla, ktorý možno zistiť z kódového číselného a písmenového identifikačného označenia výrobcu a typu vozidla VIN.
- EHK – Európska hospodárska komisia Organizácie spojených národov
- EK – Emisná kontrola
- STK – Stanica technickej kontroly
- MI – Mal-function indicator – optický alebo akustický indikátor poruchového stavu komponentu sledovaného OBD systémom, alebo samotného OBD systému (98/69/ES)
- OBD – On-Board Diagnose – systém palubnej diagnostiky podľa smernice 70/220/EHS v znení smernice 98/69/ES, pre vozidlá so vznetovým motorom záväzná po 1.1.2003, resp. 2005
- OEV – Osvedčenie o evidencii vozidla
- TP – Technický preukaz motorového – prípojného vozidla